ارتباط بین روزنامه نگاران و طراحان گرافیک رسانه ای
مزایای دانش طراحی گرافیک رسانه برای روزنامهنگاران
در دنیای روزنامهنگاری ارکانی وجود دارد که یکی از این ارکان خبرنگاران هستند. افرادی که وظیفه آنها تولید محتواست اما در این راستا باید گفت که خبرنگاران می بایست با طراحی گرافیک رسانه آشنایی کامل و با طراحان رسانه برای انتقال تولید محتوا همکاری نزدیکی داشته باشند.
برای ایجاد یک مقاله، یادداشت یا گزارش ، عوامل زیادی دخیل هستند اما برای جذب خوانندگان، صرفاً داشتن نوشتار کافی نیست. امروزه با شکل گیری فناوری های نوین عناصر گرافیکی زیادی وجود دارند که میتوانند به خوانایی و رتبهبندی کمک کنند. یکی از بهترین راهها برای جلب توجه به نوشته شما، داشتن عناصر بصری مرتبط است.
در بسیاری از رسانه ها (مکتوب و دیجیتال) اتاقهای خبر ، بخشهای طراحی گرافیک مخصوص به خود را دارند که با نویسندگان و ویراستاران همکاری میکنند. چه در یک نشریه بزرگ کار کنید و چه کوچک، داشتن دانش پایه در زمینه طراحی گرافیک به عنوان یک روزنامهنگار بسیار مهم است. این دقیقاً به دلیل ارتباط ذکر شده بین عناصر بصری و میزان بالای تعامل با تولید محتوا است. یعنی دانستن اصول اولیه میتواند به ارتقای کیفیت داستانهای شما در درازمدت کمک کند.
ارتباط موثر بین خبرنگاران و طراحان گرافیک رسانه برای تولید محتوای خبری جذاب و آموزنده بسیار مهم است این همکاری تضمین میکند که عناصر بصری به طور مؤثر تولید محتوا را تقویت ، مخاطبان را جذب و یکپارچگی پیام روزنامهنگاری را حفظ کند.
در اینجا به بررسی جنبههای کلیدی این همکاری میپردازیم:
۱- درک مشترک
روزنامهنگاران باید اصول طراحی را درک کنند: روزنامهنگاران باید مفاهیم اولیه طراحی مانند سلسله مراتب، ترازبندی، مجاورت و فضای خالی را درک کنند تا بتوانند نیازهای خود را به طور مؤثر به طراحان منتقل کنند.
طراحان باید اصول روزنامهنگاری را درک کنند: طراحان باید از اصول اصلی روزنامهنگاری، مانند عناصر خبری و اهمیت موضوع، آگاه باشند تا اطمینان حاصل شود که کارشان با اهداف کلی روزنامهنگاری همسو است.
درک واژگان رایج: هم روزنامهنگاران و هم طراحان باید با اصطلاحات مورد استفاده در حوزههای کاری یکدیگر آشنا باشند تا ارتباط واضحی برقرار کنند.
۲- همکاری زودهنگام و مکرر
طراحان را در مراحل اولیهی فرآیند درگیر کنید: مشارکت دادن طراحان گرافیک در مراحل اولیه توسعه داستان، امکان برنامهریزی بصری استراتژیکتر و یکپارچهتری را فراهم میکند .
ارتباط باز و مداوم: بازخوردها و بحثهای منظم در طول چرخه حیات پروژه تضمین میکند که عناصر بصری با داستان در حال تکامل و روایت روزنامهنگاری همسو باشند.
فرآیند طراحی تکراری: فرآیند طراحی باید انعطافپذیر باشد و امکان تنظیمات بر اساس بازخورد و تحولات جدید در داستان را فراهم کند.
۳- داستانسرایی بصری
اینفوگرافیک و مصورسازی دادهها: یکی از مؤثرترین انواع گرافیک در روزنامهنگاری، اینفوگرافیکها هستند. اینفوگرافیکها نمودارهای بصری محسوب میشوند که یافتههای تحقیق را به روشی آسان برای درک، نمایش میدهند. استفاده از اینفوگرافیکها میتواند راهی عالی برای توضیح تحقیقات دقیقتری باشد که میتوان در طول فرآیند تحقیق و ایجاد مقاله به دست آورد. این امر به ویژه در مورد دادههای سخت صادق است، زیرا اعداد به خودی خود ممکن است به راحتی قابل تفسیر نباشند. با تجسم این مجموعه دادهها، میتوان دامنه یک موضوع مورد بحث را به شکلی که شایسته آن است، به تصویر کشید.روزنامهنگاران و طراحان باید برای ایجاد اینفوگرافیکها و مصورسازیهای مؤثر دادهها با یکدیگر همکاری کنند تا اطلاعات پیچیده را به شیوهای قابل فهم و جذاب ارائه دهند.
تصویرسازی و عکاسی : تصاویر و عکسها باید با دقت انتخاب و ترکیب شوند تا روایت را تقویت کرده و ارتباط عاطفی با مخاطب ایجاد کنند.
چیدمان و سلسله مراتب بصری: طراحان باید طرحبندی(صفحه آرایی)هایی ایجاد کنند که چشم خواننده را هدایت کند و بر مهمترین اطلاعات تأکید کند و جریان واضح و منطقی اطلاعات را تضمین کند.
۴- فناوری و ابزارها
ابزارهای طراحی دیجیتال: روزنامهنگاران و طراحان باید در استفاده از ابزارهای مختلف طراحی مهارت داشته باشند تا محتوای بصری جذابی برای فضاهای مختلف ایجاد کنند.
ابزارهای مصورسازی دادهها: آشنایی با ابزارهای مصورسازی دادهها برای ایجاد مصورسازیهای جذاب و آموزنده از داستانهای دادهمحور ضروری است.
ادغام چندرسانهای: علاوه بر ساختار نشریات مکتوب توانایی ادغام یکپارچه متن، تصاویر، ویدیوها و عناصر تعاملی برای ایجاد تجربیات چندرسانهای جذاب بسیار مهم است .
۵- جذب مخاطب
طراحی هدفمند: انتخابهای طراحی باید با تحقیق در مورد مخاطبان انجام شود و متناسب با ویژگیهای جمعیتی و علایق خاص مخاطبان مورد نظر باشد.
دسترسیپذیری: عناصر بصری باید به گونهای طراحی شوند که برای همه کاربران قابل دسترسی باشند.
آزمایش کاربر: جمعآوری بازخورد از کاربران در مورد عناصر بصری یک داستان میتواند به شناسایی حوزههای نیازمند بهبود کمک کند و تضمین کند که طراحی در انتقال پیام مؤثر است.
در اینجا باید گفت طراحی گرافیک به تجسم نکات کلیدی یک مقاله کمک میکند و در درک مفاهیم تولید محتوا سهیم می شود. درادامه ی مزایای دانش طراحی گرافیک رسانه برای روزنامهنگاران که در بالا به آنها اشاره شد به چند نکته دیگر باید توجه داشت.
طراحی گرافیک میتواند به بهبود خوانایی برای مخاطبان عادی کمک کند
یک قانون کلی که هنگام نوشتن (خبرنگار) یا طراحی (گرافیست رسانه) باید رعایت کند این است که فرض کنید خواننده شما در حال خواندن مقاله است و در عین حال کار دیگری انجام میدهد. ممکن است آنها زمان زیادی برای خواندن عمیق مقاله شما نداشته باشند، بنابراین برجسته کردن مهمترین بخشها از طریق نوعی کار بصری میتواند به انتقال پیام شما در مدت زمان کوتاهی کمک کند. در اینجا چند نمونه از راههای بالقوهای که میتوانید با کمک یک گرافیست رسانه و طراحی گرافیک در مقاله خود استفاده کنید، آورده شده است:
– بخشهای مهم را با استفاده از یک متن بزرگشده، هایلایت و پیشنمایش کنید
– یک نمودار با جزئیات داده یا سایر اطلاعات قابل سنجش که در مقاله، گزارش یا خبر به تفصیل شرح داده شده است، درج کنید
– عکسهایی از سوژههای مصاحبه ، گزارش، خبر و… را ضمیمه کنید تا چهرهها را به اسامی اضافه کنید
طراحی گرافیکی میتواند تعامل مستقیمتری ایجاد کند
به همین ترتیب، عناصر گرافیکی اجرا شده در یک داستان میتوانند خوانندگان عادی را به خوانندگان مشتاق تبدیل کنند. هرچه گرافیک با مقاله ، گزارش یا خبر بهتر و در هم تنیدهتر باشد، خواننده زمان بیشتری را در صفحه صرف میکند تا عمیقتر در مقاله غرق شود. این میتواند منجر به این شود که خواننده تصمیم بگیرد مقالات مشابه شما را بخواند، در نشریه شما مشترک شود یا در فضای دیجیتال امروز، رسانههای اجتماعی شما را دنبال کند. پس یک محتوای خوب، به دلیل داشتن گرافیک بصری جذاب بخش کلیدی این ماندگاری است.
با تقویت ارتباطات آزاد، پذیرش داستانسرایی بصری و بهرهگیری از جدیدترین فناوریها، روزنامهنگاران و طراحان گرافیک میتوانند با همکاری یکدیگر محتوای خبری تأثیرگذار و جذابی خلق کنند که با مخاطبان ارتباط برقرار کند و تجربه کلی روزنامهنگاری را ارتقا دهد.
یادگیری و تعامل با گرافیست های رسانه بهترین روش برای ادغام طراحی گرافیک در تولید محتواست این امر یکی از بهترین کارهایی است که میتوانید به عنوان یک روزنامهنگار در این دوران انجام دهید، پس چرا از آن استفاده نکنید؟!